Podczas użytkowania samochodu, w przypadku starszych aut – najczęściej z silnikiem diesla, przychodzi taki czas, że trzeba wymienić zużyte sprzęgło na nowe. Wtedy pierwszy raz dowiadujemy się, że nasze auto jest wyposażone w koło dwumasowe, które jest jednym z elementów układu przeniesienia napędu. Znajduje się pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Odpowiada za tłumienie drgań, jakie generuje jednostka napędowa. Żywotność koła dwumasowego jest ściśle powiązana ze sprzęgłem, co wiąże się z wymianą obu tych podzespołów jednocześnie. Z uwagi na poziom skomplikowania budowy koła dwumasowego, koszt części i wymiany razem ze sprzęgłem nie należy do najniższych. Obecnie większość samochodów zwłaszcza wyposażonych w dwusprzęgłowe skrzynie automatyczne, wszelkie silniki diesla i benzyny z turbodoładowaniem posiadają koło zamachowe dwumasowe, gdyż tylko ono jest w stanie „udźwignąć” coraz większą moc i moment obrotowy nowoczesnych dynamicznych jednostek napędowych. Ze względu na swoją bardzo skomplikowaną budowę i działające bardzo duże siły, koło dwumasowe ulega częstym awariom. Na żywotność wpływa przede wszystkim styl jazdy i nieprawidłowe użytkowanie np. zbyt gwałtowne wciskanie i puszczanie pedału sprzęgła, przesadne hamowanie silnikiem, ruszanie z „piskiem opon”, jazda na zbyt wysokich lub niskich obrotach, itp. To wszystko naraża dwumasowe koło zamachowe na potężne obciążenia, co prowadzi do jego nieodwracalnego uszkodzenia w coraz to bliższej przyszłości, zależnie od stopnia naszych „uchybień”. Wymiana sprzęgła z popularnie nazywanym dwumasem musi być zrobione rzetelnie i profesjonalnie. Dlatego zalecamy dokonywać jej w sprawdzonych serwisach mechanicznych – wymiana sprzęgła Tarchomin. Jest to kosztowna, czasochłonna i skomplikowana wymiana. Nie warto też oszczędzać na częściach, gdyż montaż podzespołów wątpliwej jakości może skończyć się szybką jeszcze bardziej kosztowną naprawą. Warto skorzystać z zakupu w promocyjnych cenach wraz z montażem – wymiana sprzęgła Białołęka. Żywotność koła dwumasowego szacuje się na minimum 150.000 km. Bywa, że najtrwalsze jednostki użytkowane w sposób wzorowy dobijają do 400.000 km na liczniku, ale to rzadkość.
Czym jest koło zamachowe dwumasowe?
13 września 2021
Dodaj komentarz